Stiri de Constanta
AfaceriFinantePoliticaUncategorized

Epopeea de la Șantierul „Damen” din Mangalia

 Avem parte de un scenariu cu deja-vu. Încă un colos industrial este pe cale să se prăbușească din neglijența statului.

Șantierul naval Damen Mangalia nu mai are comenzi și va rămâne în scurt timp fără bani de salarii, în condițiile în care statul român, fiind acționar majoritar, trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului din Mangalia,iar finanțarea și căutarea de comenzi le revin(e) (nu se știe cui, deoarece nimeni nu – și asumă nimic)… pe deplin. Oare din ce or să plătească salariile angajaților? 

 

Contextul general 

La începutul lunii august 2023, firma olandeză Damen a notificat oficial statul român că nu va mai asigura niciun fel de finanțare la șantierul din Mangalia și nu a mai adus comenzi noi.

Compania a convocat o adunare generală extraordinară a acționarilor pentru 14 noiembrie, în care cere statului „suplimentarea finanțării pentru anul 2023 și suport în finanțare”, după cum arată convocatorul AGEA, publicat în Monitorul Oficial.

Potrivit informațiilor existente, o convocare similară a acționarilor a avut loc pe data de 11 septembrie 2023, iar atunci reprezentanții statului ar fi refuzat să acorde finanțarea cerută. În aceste condiții, ar exista riscul ca șantierul să rămână fără bani de salarii în câteva luni, dacă statul român nu vine cu vreo sursă de bani.

 

Olandezii de la Damen au refuzat să comenteze

 

Mai mult decât atât, din moment ce toate aceste informații sunt publice, reprezentanții și investitorii olandezi se feresc să-și exprime în detaliu punctul de vedere.

Totuși, subiectul a generat controverse în spațiul mediatic, așa încât, ca urmare a unor demersuri și solicitări, Damen a redactat următoarele:

„Ca urmare a întrebărilor dumneavoastră și având în vedere că nu există nicio evoluție relevantă a situației, care să necesite completarea declarațiilor noastre în acest moment, toate informațiile pot fi găsite în cele două comunicate de presă anterioare ale Damen Holding BV”, au spus reprezentanții companiei, la solicitarea noastră și a celor de la HotNews.ro.

Pe 11 august, Damen admitea, fără nicio reținere: „Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023. Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate. Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate și nu are discuții în prezent cu nicio comisie”.

Reacția statului… tardivă

 

Anul acesta, legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată din nou, prin Legea 187/2023, aceasta fiind unul dintre jaloanele impuse de PNRR. Prin aceeași lege a fost înființată și Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.

Noua lege, inițiată de Guvern, nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, întrucât Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție. În timpul dezbaterii din Parlament, Ministerul Economiei a venit cu un amendament prin care avertiza că o plecare a Damen va duce la executarea statului român și la probleme sociale în județul Constanța. Amendamentul nu a fost votat însă de către Parlament.

Pare un scenariu greu de priceput pentru cine nu cunoaște situația „la zi” din domeniu!
Damen a cumpărat Mangalia în speranța câștigării licitației pentru „celebrele” corvete, la pachet cu modernizarea fregatelor, pe care nu le puteau duce la Galați.
A „cedat” 2% statului în schimbul ștergerii datoriilor către bugetul de stat, considerând că a realizat ceva frumos, elegant.
După acest moment, a dat impresia că susține activ potențialul economiei, construind câteva nave acolo, „pe profit”, chiar dacă nu aveau bani de dat la stat!
Când n-a mai ținut această narațiune pe deplin mincinoasă, s-au „supărat”, și-au luat jucăriile și în prezent amenință cu plecarea, în condițiile în care păstrează un procent de 49% din acțiuni!
Din tot acest „joc murdar” , statul român e cel mult vinovat că habar n-are cum să trateze cu diplomație și înțelepciune cu acești… ” investitori generoși” care s-au metamorfozat în cei mai mari speculanți (ca să nu-i etichetez „academic” ca fiind borfași la drumul mare) veniți de la Haga sau Bruxelles, cu scopuri de a „pune pe butuci” ceea ce a mai rămas „în picioare” în  această țară…
Demn de amintit, în cadrul acestui puzzle e faptul că acest faliment se dorește a fi un scenariu mult așteptat de către întreaga clasă politică, din moment ce niciun demnitar sau specialist nu are vreo soluție la această problemă.
În acest punct, statul român navighează cu greutate printre jaloanele PNRR care nu admit și nu sunt stipulate scrise.
De altfel, nimeni de la firma olandeză Damen nu dorește să se înființeze vreo agenție de monitorizare, ci doar să se întărească echipa de monitorizare la Ministerul Finanțele Publice.
Logic, Ministerul Economiei Naționale va avea posibilitatea ca pe traseul de avizare a proiectului de lege să prevadă un amendament la proiectul de lege elaborat de… „competenții” de la MFP, ceea ce nu s-a realizat până în prezent.
Iar parlamentarii și alți demnitari ai acestui neam nu au înțeles ce anume votează.Ei au acționat numai la decizia politică, și anume că ministerele trebuie să-și întărească rolul în numirea administratorilor (numiri politice) și să împartă această putere cu noua agenție înființată.
Desființarea investiției olandeze de la Mangalia reprezintă practic prima reușită a guvernului prin Legea 178/2023.
În loc… de concluzie
Pe final, se pare că vor ajunge mangalioții să-i plângă pe coreeni de la fostul șantier Daewoo. Asiaticii au fost cei care au schimbat cu adevărat fața șantierului, cei care au adus knowhow, au investit și l-au pus pentru ceva timp pe harta șantierelor din Europa.
Dacă admitem acest lucru, atunci vom înțelege din ce cauză premierul în exercițiu al României – Marcel Ciolacu a mai precizat că se analizează şi cum anume să fie gestionată problema datoriilor şantierului, dar şi faptul „că este bine ca statul român să aibă un şantier al său, în care să-şi poată repara propriile nave ori chiar să construiască fregate.”
Ca urmare, investitorul olandez a considerat că acest lucru încalcă memorandumul încheiat cu statul român în anul 2018 și a anunțat, încă din luna august a acestui an 2023, că se va retrage de tot din afacerea de la Mangalia, urmând să rămână, în România, doar la șantierul naval de la Galați.
Realitatea dură, pe final
Acum, statul român, fiind acționar majoritar, trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului din Mangalia, să vină cu finanțare, să caute comenzi și să plătească salariile.
Iar, dacă „gurile rele” comentează cu argumente și pe deplin întemeiat, cu lux de amănunte cum anume olandezii au negociat 2% din acțiuni pe datorii de 750 de milioane de euro, atunci situația se schimbă radical. Numai dacă ar valora acest șantier atât, ar fi mai mare decât oricare din lume și mai productiv, aducând plus valoare economiei naționale.
Dar, din moment ce a venit momentul implementării PNRR-ului, acesta a fost practic oportunitatea perfectă să plece din acționariat fără alte repercursiuni, deoarece  s-a modificat legea, necesara pentru acest mult discutat jalon al PNRR.
Cu alte cuvinte,  în traducere liberă UE a  impus practic: „fără excepții, nu mai oferiți cadou nimănui și nici alte facilități statului român.”
În rest, totul se va decide și desfășurarea ulterioară a evenimentelor este una cât se poate de previzibilă.

Sursa foto :https://google.com

Acest material a fost realizat de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor al platformei BPNews Toate drepturile rezervate!

Related posts

Giorgia Meloni: Un Premier Intransigen cu Umor la Secară

Modernizarea Infrastructurii în Cartierul Palazu Mare: Restricții de Trafic Pentru Lucrări de Îmbunătățire a Drumurilor

Limitarea plăților cash: O amețitoare luptă împotriva libertății financiare?!

NinelPeia

Drama Ucrainei: Tineri Trimisi la Război și Imperativul Urgent al Negocierilor Politice

Renăscând la malul mării – O iubire veche pentru Constanța!

Jimmy Key, un nou brand de modă, va debuta în România

StirideConstanta

Leave a Comment

StirideConstanta.ro
StirideConstanta.ro

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/ninelpei/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:34 Stack trace: #0 /home/ninelpei/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(658): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/ninelpei/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/ninelpei/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 34